Vymezení pojmu E-government

    Termín E-government není v současnosti po právní stránce zakotven v české legislativě. Na oficiálních stránkách příslušných úřadů či různých vnitřních aktech orgánů veřejné správy, které s pojmem E-government pracují se můžeme sice setkat s dílčími více či méně výstižnými pokusy o vymezení tohoto pojmu, ale žádný z nich však nezakládá všeobecnou platnost pojmu E-governmet a doposud  se tak v současné době pojmové vymezení E-governmentu omezuje pouze na oblast doktrinální.
    E-government, neboli elektronizace veřejné správy je hlavním technologickým krokem veřejné správy v 21 století. Tento je závislý na mnoha podmínkách (právní úprava, IT vybavení a gramotnost, financích, atd).  Z pohledu běžného občana, účastníka veřejné správy, má přinést pohodlnější a časově méně náročný způsob komunikace s veřejnou správnou. Z pohledu státu, jako zřizovatele, má přinést vyšší efektivitu procesů a ve výsledku i snížení nákladů na provoz veřejné správy.
    Pro účely této práce jsem E-government charakterizoval následovně „jedná se o systém dálkové komunikace mezi orgány veřejné správy a jejich adresáty za použití elektronické komunikace s cílem dosažení časové úspory a zjednodušení přístupu klientů k jednotlivým úřadům a k činnostem těchto úřadů“ .

 

Vývoj E-governmentu v České republice

    Vývoj E-governmentu v České republice se dá rozdělit do mnoha skupin a to z hlediska časového, tak i z hlediska milníkového.
    V roce 1998 Rada pro státní informační politiku je jmenována jako konzultativní orgán pro vládu ohledně otázek informační společnosti. V roce 1999 vláda schvaluje první strategii pro rozvoj informační společnosti – Státní informační politiku – Cesta k informované společnosti. Jsou zde stanoveny cíle budování a provozování integrované národní komunikační infrastruktury, které zabezpečí propojení jednotlivých oddělení a informačních systémů.
    V roce 2000 je založen nový Úřad pro veřejné informační systémy (ÚVIS). Nahrazujíce bývalý úřad státních informačních systémů, se zavazuje k odpovědnosti za strategické plánování informačních systémů veřejné správy a jejich propojení v souladu s dodržováním státní informační politiky.
    V červnu roku 2001 se připojuje Česká republika k akčnímu plánu eEurope+ zaměřenému na podporu rozvoje informační společnosti členský států. A v následujícím roce  je přijat Akční plán pro státní informační politiku na rok 2003. V témže roce bylo založeno ministerstvo informatiky. Pilotní veřejně administrativní portál (portal.gov.cz) je spuštěn v říjnu tohoto roku.
    V březnu 2004 vláda přijímá státní informační a komunikační politiku (eCzech 2006) – strategie vývoje informační společnosti na období 2004-2006. V následujícím roce vláda přijímá státní strategii pro informační ochranu a soukromí. Pro veřejné instituce také začíná povinnost provozovat elektronické podatelny.
V červenci 2006 jsou zavedeny služby: elektronický podpis a eStamp autentizační služba. V září téhož roku ministerstvo informatiky jako první veřejná instituce přijímá eInvoices. České orgány zahajují vydávání elektronických pasů. V souladu s požadavky stanovenými Evropskou unií, obsahují tyto pasy biometrické údaje a další nové funkce pro zabezpečení, zahrnující vodoznaky, složité vzory, chipy a jiné.
    Od června roku 2007 je ministerstvo vnitra jmenováno vedením v oblasti eGovermentu a Informační společnosti.
    V roce 2008 je oficiálně spuštěn projekt Czech Point, síť přístupových bodů služeb elektronické veřejné správy. Terminály poskytují ověřené dokumenty, které jsou veřejností často vyhledávané, včetně trestního rejstříku, registru pozemků a jiných.
    Dne 17. července 2008 přijímá Parlament zákon o elektronických akcích a povolených konverzích dokumentů, tzv. Český eGoverment Act. a v říjnu téhož roku je spuštěn projekt eJustice, který má občanům zlepšit přístup k informacím ohledně soudních rozhodnutí.
    Začátkem roku 2009 ministr vnitra a generální ředitel České pošty podepisují smlouvu o provozování informačního systému „Datové schránky“ (ISDS). Cílem zakázky je provozování schránek od 1. července 2009, kdy vstupuje v platnost „Český e-Government Act“.
    Počátkem roku 2010 české ministerstvo průmyslu a obchodu oznámilo budoucí vládní strategii rozvoje elektronických komunikací v příštím desetiletí. S názvem „Digitální Česká republika“
V roce 2011 vznikl nový projekt Klaudie, který nově přináší Cloud computing. A následně v roce 2012 jsou zahájeny ostré provozy Základních registrů veřejné zprávy.