Srovnání úrovně E-governmentu v České republice s vybranými zeměmi
Evropská unie se zabývá problematikou E-governmentu jako takovou na úrovni všech členských států. V rámci toho provádí i hodnocení vybraných služeb poskytovaných v této oblasti. Do hodnocení jsou ale často zahrnovány i státy mimo Evropskou unii jako je např. Norsko, Island, případně Švýcarsko. Poskytované služby v rámci E-governmentu jsou rozděleny do dvou základních kategorií a to podle toho, komu jsou poskytovány. Jedná se o služby určené jednotlivcům a podnikům. Služby se poté člení do dvaceti kategorií.
Služby pro občany | Služby pro podniky |
Daně z příjmu | Sociální zabezpečení a zdravotní pojištění zaměstnanců |
Hledání zaměstnání | Daňové přiznání |
Dávky ze sociálního pojištění | Daň z přidané hodnoty |
Vystavování osobních dokladů | Registrace nové společnosti |
Přihlášení automobilu | Statistické výkazy |
Žádost o stavební povolení | Celní deklarace |
Hlášení na policii | Zadávání veřejných zakázek |
Veřejné knihovny | Povolení v rámci ochrany životního prostředí |
Narození a oddací listy | |
Přihlašování do vyššího stupně vzdělání | |
Oznámení změny adresy | |
Služby veřejného zdravotnictví |
Služby jsou hodnoceny pomocí číselných hodnot, nejvyšší možná hodnota je 4. Čím vyšší hodnoty je dosaženo, tím kvalitnější služby jsou v zemi nabízeny.
Z výsledků vyplývá, že Velká Británie, Francie, Rakousko, Švédsko a Finsko patří v rámci Evropy ke špičce. Naopak na konci hodnocení se nacházejí země z bývalého východního bloku. Bohužel do této skupiny patří i Česká republika, což demonstruje, že rozvoje E-governmentu u nás není zatím na nejvyšším stupni.